lauantai 4. tammikuuta 2014

Mazda 6 Sedan (2013)


Mazda esitteli ensimmäisen autonsa Japanissa 1930-luvun alussa, jolloin entinen konevalmistajayhtiö siirtyi valmistamaan ajoneuvoja. Mazda -nimi juontuu zarathustralaisuuden luojajumala Ahura Mazdasta,Mazda-nimen viitatessa personoituun viisauteen.

Koneiden ja elektroniikan luvatussa maassa automerkin nimeäminen viisauden 
jumalan mukaan on esimerkki siitä erityisestä suhteesta joka nousevan auringon 
kansalla on luomuksiinsa. Kylmän teräksen elävöittämisellä on maassa pitkät perinteet 
ja tuskin missään sepäntaidot ovat yhä samalla tavalla henkisesti sidoksissa eräänlaiseen luomismyytin toisintamisen traditioon kuin Japanissa. Samaa insinööritaidon maagista puolta ylistetään myös suomalaisessa mytologiassa - runonlaulajat ja seppäjumalat yhdistävätkin osaamisensa viisaudeksi myös suomalaisten yhtiöiden nimissä.

Suomessa Mazdan automalleja on ollut käytössä 1960-luvun puolivälistä alkaen. 
Uusin Mazda 6 Sedan tuli markkinoille täällä vuoden 2013 alkupuoliskolla. Yhdysvaltain markkinoille suunnatun mallin ensimmäinen sukupolvi näki päivänvalon 2002 – erilaisia palkintoja se on kerännyt vuosien varrella pitkälti toistasataa kappaletta.

Muotoilusta, varusteista ja teknisistä ominaisuuksista

Mazda 6 Sedanin virtaviivainen korimalli mukailee klassisten englantilaisten automerkkien Jaguarien ja Aston Martinin muotokieltä, joskin valmistaja itse on nimennyt muotoiluratkaisujensa pääpiirteet ‘Soul of Motioniksi’ – missä määrin ratkaisu tekee kunniaa yhtiön nimiperinteelle, jää itse kunkin arvioitavaksi. Sulavuus, dynaamisuus ja virtaviivaisuus toistuvat joka tapauksessa kiitettävästi myös mallin sisätiloissa.

Kolmannen sukupolven Sedan 6-mallin varustetasoja on kolme. Activessa varustukseen
kuuluu mm. avaimeton käynnistys ja ajotietokone sekä manuaalinen ilmastointi. Premiumissa mukaan tulee myös mm. vakionopeudensäädin, valoautomatiikka, automaattinen 2-zone –ilmastoinnin sekä tummennetut takalasit. Luxuryssä lista vakiovarusteista on pitkä; edellisten ohella mukana tulee esimerkiksi peruutuskamera, nahkaistuimet sähköisillä säädöillä sekä LED-päiväajovalot.

Moottorivaihtoehtoina mallissa on 2-litraiset 145- ja 165– hv bensiinimoottorit sekä 
2.5 l/195 hv bensiinimoottori – dieseleistä vastaavasti 2.2-litraiset 150- ja 175- hv moottorit. Moottorien kehitystyössä on satsattu taloudellisuuteen, yhtiön SKYACTIVE –teknologiaa hyödyntäen. Muuten teknisissä ratkaisuissa korostuvat ekologisuus (vähäiset CO2-päästöt, iStop-järjestelmä) sekä yhtiön itse kehittämä jarrutusenergian talteenottojärjestelmä. Vaihteistoratkaisuina mallista löytyvät sekä 6-vaihteinen manuaalivaihteinen ratkaisu että automaatti.

Turvallisuusratkaisujen osalta Mazda 6 Sedan tarjoaa mukautuvan ajovalojärjestelmän, 
kaukovalojen ohjausjärjestelmän sekä useamman yhtiön itse kehittämän 
turvallisuustekniikan joiden tarkoituksena on auttaa kuljettajaa ehkäisemään 
ennalta ja välttämään törmäyksiä, peräänajoja ja epähuomiossa tapahtuvia
kaistalta siirtymisiä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti