Mazda esitteli ensimmäisen autonsa Japanissa 1930-luvun alussa, jolloin entinen
konevalmistajayhtiö siirtyi valmistamaan ajoneuvoja. Mazda -nimi juontuu
zarathustralaisuuden luojajumala Ahura Mazdasta,Mazda-nimen viitatessa
personoituun viisauteen.
Koneiden ja elektroniikan luvatussa maassa automerkin nimeäminen viisauden
jumalan mukaan on esimerkki siitä erityisestä suhteesta joka nousevan auringon
kansalla on luomuksiinsa. Kylmän teräksen elävöittämisellä on maassa pitkät perinteet
ja tuskin missään sepäntaidot ovat yhä samalla tavalla henkisesti sidoksissa eräänlaiseen luomismyytin toisintamisen traditioon kuin Japanissa. Samaa insinööritaidon maagista puolta ylistetään myös suomalaisessa mytologiassa - runonlaulajat ja seppäjumalat yhdistävätkin osaamisensa viisaudeksi myös suomalaisten yhtiöiden nimissä.
jumalan mukaan on esimerkki siitä erityisestä suhteesta joka nousevan auringon
kansalla on luomuksiinsa. Kylmän teräksen elävöittämisellä on maassa pitkät perinteet
ja tuskin missään sepäntaidot ovat yhä samalla tavalla henkisesti sidoksissa eräänlaiseen luomismyytin toisintamisen traditioon kuin Japanissa. Samaa insinööritaidon maagista puolta ylistetään myös suomalaisessa mytologiassa - runonlaulajat ja seppäjumalat yhdistävätkin osaamisensa viisaudeksi myös suomalaisten yhtiöiden nimissä.
Suomessa Mazdan automalleja on ollut käytössä 1960-luvun puolivälistä alkaen.
Uusin Mazda 6 Sedan tuli markkinoille täällä vuoden 2013 alkupuoliskolla. Yhdysvaltain markkinoille suunnatun mallin ensimmäinen sukupolvi näki päivänvalon 2002 – erilaisia palkintoja se on kerännyt vuosien varrella pitkälti toistasataa kappaletta.
Uusin Mazda 6 Sedan tuli markkinoille täällä vuoden 2013 alkupuoliskolla. Yhdysvaltain markkinoille suunnatun mallin ensimmäinen sukupolvi näki päivänvalon 2002 – erilaisia palkintoja se on kerännyt vuosien varrella pitkälti toistasataa kappaletta.
Muotoilusta, varusteista ja teknisistä ominaisuuksista
Mazda 6 Sedanin virtaviivainen korimalli mukailee klassisten englantilaisten
automerkkien Jaguarien ja Aston Martinin muotokieltä, joskin valmistaja itse on
nimennyt muotoiluratkaisujensa pääpiirteet ‘Soul of Motioniksi’ – missä määrin
ratkaisu tekee kunniaa yhtiön nimiperinteelle, jää itse kunkin arvioitavaksi.
Sulavuus, dynaamisuus ja virtaviivaisuus toistuvat joka tapauksessa
kiitettävästi myös mallin sisätiloissa.
Kolmannen sukupolven Sedan 6-mallin varustetasoja on kolme. Activessa varustukseen
kuuluu mm. avaimeton käynnistys ja ajotietokone sekä manuaalinen ilmastointi. Premiumissa mukaan tulee myös mm. vakionopeudensäädin, valoautomatiikka, automaattinen 2-zone –ilmastoinnin sekä tummennetut takalasit. Luxuryssä lista vakiovarusteista on pitkä; edellisten ohella mukana tulee esimerkiksi peruutuskamera, nahkaistuimet sähköisillä säädöillä sekä LED-päiväajovalot.
kuuluu mm. avaimeton käynnistys ja ajotietokone sekä manuaalinen ilmastointi. Premiumissa mukaan tulee myös mm. vakionopeudensäädin, valoautomatiikka, automaattinen 2-zone –ilmastoinnin sekä tummennetut takalasit. Luxuryssä lista vakiovarusteista on pitkä; edellisten ohella mukana tulee esimerkiksi peruutuskamera, nahkaistuimet sähköisillä säädöillä sekä LED-päiväajovalot.
Moottorivaihtoehtoina mallissa on 2-litraiset 145- ja 165– hv bensiinimoottorit sekä
2.5 l/195 hv bensiinimoottori – dieseleistä vastaavasti 2.2-litraiset 150- ja 175- hv moottorit. Moottorien kehitystyössä on satsattu taloudellisuuteen, yhtiön SKYACTIVE –teknologiaa hyödyntäen. Muuten teknisissä ratkaisuissa korostuvat ekologisuus (vähäiset CO2-päästöt, iStop-järjestelmä) sekä yhtiön itse kehittämä jarrutusenergian talteenottojärjestelmä. Vaihteistoratkaisuina mallista löytyvät sekä 6-vaihteinen manuaalivaihteinen ratkaisu että automaatti.
2.5 l/195 hv bensiinimoottori – dieseleistä vastaavasti 2.2-litraiset 150- ja 175- hv moottorit. Moottorien kehitystyössä on satsattu taloudellisuuteen, yhtiön SKYACTIVE –teknologiaa hyödyntäen. Muuten teknisissä ratkaisuissa korostuvat ekologisuus (vähäiset CO2-päästöt, iStop-järjestelmä) sekä yhtiön itse kehittämä jarrutusenergian talteenottojärjestelmä. Vaihteistoratkaisuina mallista löytyvät sekä 6-vaihteinen manuaalivaihteinen ratkaisu että automaatti.
Turvallisuusratkaisujen osalta Mazda 6 Sedan tarjoaa mukautuvan ajovalojärjestelmän,
kaukovalojen ohjausjärjestelmän sekä useamman yhtiön itse kehittämän
turvallisuustekniikan joiden tarkoituksena on auttaa kuljettajaa ehkäisemään
ennalta ja välttämään törmäyksiä, peräänajoja ja epähuomiossa tapahtuvia
kaistalta siirtymisiä.
kaukovalojen ohjausjärjestelmän sekä useamman yhtiön itse kehittämän
turvallisuustekniikan joiden tarkoituksena on auttaa kuljettajaa ehkäisemään
ennalta ja välttämään törmäyksiä, peräänajoja ja epähuomiossa tapahtuvia
kaistalta siirtymisiä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti